AvocadoDe avocado is de vrucht van de Persea americana boom. Deze behoort tot de laurierfamilie, en de blaadjes van de avocado boom kun je dan ook net als laurierblaadjes gebruiken als een kruid. Avocado’s bevatten bijna geen suikers zoals de meeste andere vruchten, maar zitten vol met gezonde onverzadigde vetten. Ook is de avocado een goede bron van eiwitten. De aanwezige eiwitten in de avocado hebben een hoge biologische beschikbaarheid wat wil zeggen dat je lichaam deze eiwitten heel efficiënt kan gebruiken.
 
De avocado is inheems in Midden-Amerika maar tegenwoordig wordt de avocado op meerdere plaatsen in de wereld geteeld. Er worden een aantal verschillende rassen commercieel geteeld, die elk beter in verschillende klimaten groeien. De Hass avocado wordt vaak als lekkerste aangeprezen. Ik vind deze variant met een zwarte korrelige schil uit Guatemala ook het lekkerst. Het kan zijn dat ik een beetje vooringenomen ben omdat ik met mijn vrouw een tijdje op een avocado-farm in Guatemala heb gelogeerd (zie foto).
 
Avocado boerderij in Antigua, Guatemala Een avocado rijpt pas nadat die geplukt is, in ongeveer 1 week en het beste bij kamertemperatuur. Als je een onrijpe avocado in de koelkast legt beschadigen zijn cellen waardoor deze niet meer verder zal rijpen. Als de avocado rijp is kan je hem wel nog enkele dagen bewaren in de koelkast zonder kwaliteitsverlies. Als je een avocado aansnijdt en nog een stuk wilt bewaren kun je dit het beste besprenkelen met citroen- of limoensap om de bruining tegen te gaan. Ook de pit van de avocado bewaren bij het aangesneden stuk gaat deze bruining tegen.
 
Een avocado gebruik je vrijwel altijd rauw. Als je een avocado kookt krijgt die een vreemde ei-achtige smaak. Je kunt een plakje avocado op de boterham doen of je maakt er een (dip)saus van zoals guacamole, een heerlijke saus uit Centraal-Amerika van avocado met tomaat, ui, limoensap en kruiden. Als je een smoothie maakt kun je de yoghurt vervangen door een avocado voor een plantaardige smoothie, die dezelfde consistentie heeft. De avocado is ook goed te gebruiken als babyvoeding, het heeft de goede consistentie en zit boordevol gezonde voedingsstoffen.
 
Hier volgen nog een aantal redenen om ook eens af en toe een avocado te kopen.
 
  • De avocado is een goede bron van gezonde onverzadigde vetten.
  • De avocado is een bron van hoogwaardige eiwitten, ideaal voor na een intensieve training.
  • De avocado is een natuurlijke Multi-vitamine want hij bevat meer dan 20 vitamines en mineralen.
  • De avocado houdt je hart- en bloedvaten in goede conditie.
  • De avocado remt de vorming van nieuwe bloedvaten in kanker gezwellen.
  • De avocado is effectief bij de bestrijding van de Candida schimmel.
  • De avocado zorgt voor sterke botten.
  • De avocado bevat krachtige antioxidanten die kunnen beschermen tegen de achteruitgang van de ogen die vaak op latere leeftijd ontstaat.
  • De avocado zit vol met vetten, vitamines en andere stofjes die goed zijn voor je huid.
  • De avocado kan je bloeddruk verlagen want hij zit boordevol met kalium. Een halve avocado bevat evenveel kalium als een hele banaan, die vaak als bron van kalium worden aanbevolen. Kalium is de tegenhanger van zout. Zout zorgt ervoor dat je bloeddruk stijgt.
  • De avocado is ideaal voor zwangere vrouwen. Avocado’s zijn zeer rijk aan folaten, de actieve vorm van foliumzuur. Deze is onder andere nodig bij het vormen van nieuw DNA en bij de celdeling. Foliumzuur wordt geadviseerd bij de zwangerschap om een open ruggetje bij de baby te voorkomen.

2019 Gezond eten met Ed   Alle rechten voorbehouden   Website, tekst & foto's door Ed