KomijnKomijn is een kruid dat wereldwijd wordt gebruikt in de keuken voor allerlei verschillende gerechten. India is de grootste producent en consument van komijn, voor allerlei curry en groente gerechten. Komijnzaad wordt ook in Noord-Afrikaanse landen veel gebruikt, zoals bijvoorbeeld in de Marokkaanse tajine. Ook is het een ingrediënt van de Mexicaanse chili con/sin carne gerechten. In Nederland kennen we komijn onder andere van de komijnkaas en als ingrediënt van zuurkool.


In het Sanskriet, de oude taal van India, wordt komijn 'jira' genoemd, wat zich letterlijk vertaald als 'dat wat de spijsvertering bevordert'. In de Indische gezondheidsleer Ayurveda gaat men ervan uit dat komijn onder andere goed is bij de behandeling van hartproblemen, zwellingen, overgeven en een slecht werkende spijsvertering. Ook bij de oude Grieken en Romeinen was komijn al in gebruik als een geneesmiddel. Zij gebruikten het ook voornamelijk om de spijsvertering te bevorderen.


Komijn te koop in MaleisiëKomijn bevordert de aanmaak van enzymen in de alvleesklier die de spijsvertering bevorderen. Ook bevordert komijn de aanmaak van enzymen in de lever die helpen het lichaam te ontgiften. Deze eigenschap zorgt er samen met de sterke anti-oxidatieve werking voor dat komijn de ontwikkeling van kanker kan voorkomen. Doordat de verwijdering van vrije radicalen en de detoxificatie van de lever ook belangrijk zijn voor het algehele welzijn zouden de gezondheidsbevorderende effecten van komijn nog wel eens veel verder kunnen reiken.


Komijn is een goede bron van ijzer, een mineraal met veel belangrijke functies in het lichaam. Zo is ijzer een essentieel onderdeel van hemoglobine, wat zuurstof transporteert van de longen naar alle lichaamscellen, en het is een onderdeel van enzymsystemen die zorgen voor energieproductie en het metabolisme. Ook is ijzer belangrijk om je immuunsysteem goed te laten werken. Ijzer is met name belangrijk voor menstrueerende vrouwen die elke maand veel ijzer verliezen tijdens hun periode. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben ook een verhoogde behoefte voor ijzer, net zoals kinderen en jongeren. Een theelepel komijn bevat 15% van de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) ijzer.


Komijn wordt wel vaker verward met karwij, wat in een aantal Europese talen komijn wordt genoemd. Ze zien er ongeveer hetzelfde uit en de smaak is ook vergelijkbaar, maar komijn is wat sterker en naar mijn mening smakelijker.


Je hebt in de keuken veel mogelijkheden om komijn aan voeding of dranken toe te voegen voor extra smaak. Je kunt komijn toevoegen aan een kruidenthee, en sommige mensen vinden het lekker om aan koffie toe te voegen. Komijn gecombineerd met zwarte peper en honing wordt in enkele landen in het Midden-Oosten gebruikt als een afrodisiac. Of dit werkt moet je zelf maar proberen, het is in ieder geval een smakelijke combinatie om gerechten mee op smaak te brengen. Wat komijn door gekookte rijst mengen met eventueel nog wat rozijnen en noten zorgt ook voor een lekkere smaaksensatie. De smaak van komijn is een goede toevoeging aan gerechten met allerlei soorten bonen, dus bij de bereiding van deze gerechten kun je komijn goed toevoegen. En als laatste natuurlijk de combinatie van komijn met kaas, die we kennen van de Leidse kaas of komijnkaas.


Koop bij voorkeur hele komijnzaden want deze behouden hun gezonde stofjes veel beter en zijn langer houdbaar, en komijn is bovendien makkelijk te vermalen tot een poeder met een vijzel.


Enkele gezondheidsvoordelen van komijn op een rij:

  • Komijn is een goede bron van ijzer.
  • Komijn is ook een bron van de mineralen mangaan, magnesium, koper en calcium.
  • Komijn bevat de vitamines A, B1, B2, C & E.
  • Komijn is een goede bron van vezels.
  • Komijn is een goede bron van anti-oxidanten.
  • Komijn in de voeding zorgt voor een betere spijsvertering.
  • Komijn heeft anti-bacteriële eigenschappen die onder andere effectief zijn tegen de E-coli bacterie.
  • Komijn heeft anti-schimmel eigenschappen.
  • Komijn heeft anti-carcinogene (kanker) eigenschappen.
  • Komijn bevordert het algehele immuunsysteem.
  • Komijn toegevoegd in een dieet zorgt voor vetverlies. Dit komt doordat komijn de opname van cholesterol vanuit het spijsverteringskanaal beperkt (een gunstige eigenschap bij onder andere de combinatie met kaas).

2019 Gezond eten met Ed   Alle rechten voorbehouden   Website, tekst & foto's door Ed